Het kabinet Rutte scherpt de milieuregels aan voor leaseauto’s en auto’s op
naam van de zaak. Dit heeft grote invloed op de fiscale bijtelling voor het
privé-gebruik van zakelijke auto’s. Wie slim inkoopt, en kiest voor een auto
met lage bijtelling, kan per jaar vele honderden euro’s besparen. En dat elk
jaar opnieuw, want het kabinet garandeert de fiscale voordelen voor de
komende vijf jaar.
De effecten van dit nieuwe beleid worden nu zichtbaar: tijdelijke hogere
verkopen en forse verschuivingen tussen merken. "We hebben intensief
contact met de importeurs om ervoor te zorgen dat die hoge aantallen op tijd
klaar staan", zegt manager marketing Thomas Edens van leasemaatschappij
Athlon.
Wat is er aan de hand?
In vijf stappen worden de komende drie jaar de normen voor de CO2-uitstoot
strenger. De eerste mijlpaal is medio dit jaar. Val je met een benzineauto
die maximaal 110 gram CO2 per kilometer uitstoot nu nog in de categorie
waarbij 14 procent van de catalogusprijs geldt als bijtellilng voor
privé-gebruik. Vanaf 1 juli dit jaar ligt de maximumgrens lager, op 102 gram
per kilometer.
Gevolg is dat bijvoorbeeld een Citroën C1, Toyota Aygo of Peugeot 107 – met
een uitstoot van 103 tot 107 gram CO2 per kilometer – vanaf medio dit jaar
geen 14 procent, maar 20 procent bijtelling krijgen. Dat wil zeggen: als je
een nieuwe zakelijke auto neemt en meer dan 500 kilometer per jaar privé
rijdt.
Ook in de hogere bijtellingscategorieën schuiven auto's op. Een aantal
varianten van de Volkswagen Passat krijgt bijvoorbeeld vanaf medio dit jaar
25 procent bijtelling voor privé-gebruik, in plaats van 20 procent.
Bijtelling vastleggen
Voor nieuwe auto's geldt dat als ze vóór 1 juli dit jaar worden gekocht of
geleased, het bijtellingspercentage vijf jaar lang hetzelfde blijft. Ook
voor bestaande auto's blijft het huidige bijtelllingspercentage gelden,
zolang de auto op naam van dezelfde rijder staat. Je weet dus nu waar je aan
toe bent (in het verleden kon de bijtelling per jaar wijzigen door nieuw
kabinetsbeleid).
Uit een analyse
van de Vereniging Auto van de Zaak blijkt dat er vanaf 1 juli nog maar vier
dieselauto's in de 14 procent-bijtellingscategorie vallen. Dat zijn de Seat
Ibiza, Skoda Fabia, Smart en de VW Polo. In de huidige situatie kun je nog
uit dertien dieselmodellen kiezen voor de 14 procent bijtelling.
Bij benzinewagens valt de grote klap in zowel de 14-procentcategorie als de 20
procent-bijtelling in januari 2013. Auto's die dan van het 20-procentstarief
naar het 25-procentstarief verhuizen zijn onder meer uitvoeringen van de
Ford Focus en de Opel Astra. Hier
kun je zoeken naar de CO2-uitstoot van individuele modellen.
Autoverkopen
De fiscale caroussel rond de auto van de zaak heeft dit jaar grote invloed op
de autoverkopen. "We verwachten een jaar met twee gezichten: een goed eerste
half jaar, met de nodige naar voren gehaalde verkopen in verband met de
fiscale veranderingen op 1 juli. En een mindere tweede helft", aldus
woordvoerder Paul de Waal van de Bovag. Zo'n veertig procent van de nieuwe
auto's zijn namelijk auto's van de zaak.
Nederland telt rond de 750.000 leaserijders die gemiddeld zo'n vier jaar met
hun auto rijden. Ruwweg een kwart daarvan vernieuwt dus jaarlijks zijn auto.
Wie dit jaar een nieuwe auto mag uitzoeken, zal als het even kan vóór 1 juli
doen. Immers, de meesten van hen betalen nu nog 25 procent bijtelling (op
grond van de regeling zoals die vier jaar geleden nog bestond). Het is voor
hen dé kans om over te gaan het 14 procenttarief.
Martin Huisman, voorzitter van Vereniging Auto van de Zaak, een belangenclub
van zakelijke rijders, verwacht dat veel rijders de nieuwe auto 'even naar
voren zullen trekken'. Een paar maanden eerder overstappen dan de officiële
contractduur is niet zo'n probleem, omdat veel leaserijders zelf directeur
zijn of een bepalende positie hebben, aldus Huisman.
Athlon Car Lease, marktleider in Nederland, ziet inderdaad grote
belangstelling voor auto's die nog in het 14 procenttarief vallen. "We
krijgen veel vragen van mensen die na 1 juli hun huidige auto mogen
vervangen die zeggen: kunnen jullie ons helpen?", zegt marketing
manager Thomas Edens. "Als hun wagenparkbeheerder daar open voor staat,
werken wij daar graag aan mee." Met andere woorden: de
leasemaatschappij zorgt ervoor dat de nieuwe auto vóór 1 juli op kenteken
staat.
Creativiteit
"De fiscale regels nopen tot creativiteit", zegt Ralf Dennissen,
woordvoerder van Volkswagen. Ook hij verwacht een forse stijging van de
verkopen dit eerste halfjaar, mede door vervroegde bestellingen en
registraties. VW is voor 60 procent afhankelijk van de zakelijke markt. De
meeste Golfs blijven in het 20 procenttarief, maar de Passat gaat in veel
gevallen naar het 25 procentstarief. "You win some, you lose some",
zegt Dennissen.
Met de Polo Blue Motion (één van de vier auto's voor wie je 14 procent blijft
betalen) én het nieuwe model Up (een relatief goedkoop model) verwacht
Volkswagen goede zaken te doen, ondanks de beweging bij de concurrentie. "De
markt is in actie geschoten, de deadline komt eraan. Wij gaan daar voor een
deel in mee, met eigen acties."
Het actiegeweld van de diverse merken biedt dus aantrekkelijke koopkansen voor
ondernemers en zzp'ers: zij leasen veelal niet, maar zetten de auto op naam
'van de zaak'. Ze kunnen daarom makkelijker hun koopmoment bepalen. Alle
kans voor een goede deal - mits de levertijd in orde is: uiterlijk op 30
juni 2012 moet de auto op jouw naam staan.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl